Buster Phantom Cabin

Buster

Täydellinen käyttöön

Mitä teimme

Käyttäjätutkimus, UX- / UI-suunnittelu, verkkosivuston kehitys, Drupal back end, React/Redux, JavaScript, HTML5, CSS3 front end, DevOps, jatkuva kehitys ja ylläpito

Buster Boats on Pohjois-Euroopan johtava alumiinimoottoriveneiden suunnittelija ja valmistaja. Vankka asiantuntemus vuodesta 1955 sekä veneiden tinkimätön laatu ovat vakiinnuttaneet Busterin aseman Suomen suosituimpana moottorivenebrändinä.  

Buster-veneet tunnetaan kestävyydestään. Suurin osa kuuden vuosikymmenen aikana lanseeratuista 125 000 veneestä on yhä käytössä. Pohjois-Euroopassa Busterilla on laaja jälleenmyyjäverkosto, ja nyt yritys laajentaa uusille globaaleille markkinoille.

Tarve

Digitaalinen alusta osaksi myyntiä

Yhteistyömme Busterin kanssa alkoi vuonna 2015, kun suunnittelimme Buster Q -käyttöliittymän eli uusiin venemalleihin sisäänrakennettavan Buster-navigointiohjelmiston. Seuraavana syksynä Buster lähestyi meitä, koska verkkosivuston uudistus oli tarpeen.

Koko projekti lähti liikkeelle yksinkertaisesta kysymyksestä: Millaista digitaalista viestintää Busterin, suomalaisen venealan markkinajohtajan, tulisi tehdä?

Verkkosivustouudistuksella halusimme ohjata käyttäjät tehokkaammin myyntiputkeen ja hallita paremmin potentiaalisia myyntikontakteja. Lisäksi Busterin online-profiili kaipasi uutta visuaalista ilmettä. Päätimme yhdessä rakentaa kokonaan uuden sivuston, johon markkinoinnin automaatiojärjestelmä voitaisiin integroida.

Pintaa syvemmälle

Jälleenmyyjän ja asiakkaan ymmärtäminen

Tärkeimmät kysymyksemme olivat:

  • Miten Busterin markkinaaa voitaisiin laajentaa entisestään digitaalisten palveluiden avulla? Millaisiin painotuksiin Busterin viestinnässä tulisi keskittyä?
  • Miten luodaan sujuva asiakaskokemus tuotelanseerauksista ja markkinoinnista myyntiin ja toimitukseen?
  • Miten kasvatetaan brändiuskollisuutta ja kannattavuutta tarjoamalla lisäarvoa sisältäviä palveluja olemassaoleville Buster-asiakkaille?

Verkkosivuston ja digitaalisen myyntiputken suunnittelu perustuu myyjän ja asiakkaan tuntemiseen ja ymmärtämiseen.

Määrittelimme ensiksi Buster-käyttäjäpersoonat, joita digitaalisella viestinnällä tavoitellaan. Ymmärtääksemme paremmin luomiamme persoonia haastattelimme myös heitä muistuttavia oikeita käyttäjiä. Halusimme ymmärtää paremmin ihmisten ajatuksia ja tuntemuksia moottoriveneistä sekä sitä, millaista tietoa eri käyttäjät tarvitsevat ja miten he käyttäytyvät ostoprosessin aikana. Tarvitsimme ruohonjuuritason käsitystä siitä, miltä Buster-myymälään meneminen heistä tuntui.

Jututimme myös veneiden jälleenmyyjiä hahmottaaksemme Busterin liiketoiminnan taustalla olevia tavoitteita sekä myynti- ja logistiikkaprosessia kokonaisuutena.

Elämyksen suunnittelu

Täydellisyys on yksityiskohdissa

Tutkimusvaiheen jälkeen meidän oli helppo määritellä suunnittelua ohjaavat periaatteet.

Verkkosivuston tärkein tehtävä on yhdistää myyjä ja asiakas tarjoamalla potentiaaliselle ostajalle mutkaton ja miellyttävä ostoprosessi. Luotettavana alustana sivusto antaa potentiaalisen ostajan tarvitsemat taustatiedot Buster-myymälässä asiointia varten. Sivustolta kerätyn käyttäjädatan avulla Buster ja veneiden jälleenmyyjät saavat tietoonsa asiakkaiden tarpeet entistä paremmin.

Buster-veneiden suunnittelua ohjaavat tiukat kestävyys-, käytännöllisyys- ja merikelpoisuusvaatimukset. Halusimme tämän välittyvän sivustoltakin.

Sivustorakenteen suunnittelua ohjasi myös käyttäjän sujuva liikkuminen, "user flow", sivuston läpi kohti määrittämiämme tavoitteita. Sivuston pitää toimia yhtä saumattomasti kaikille käyttäjäprofiilille. Jokaisella sivulla on myös oltava selkeä tavoite. Kysyimmekin aina suunnittelua koskevien valintojen kohdalla itseltämme, tukeeko valintamme varmasti sivuston "flow:ta"?

Buster-veneiden suunnittelua ohjaavat tiukat kestävyys-, käytännöllisyys- ja merikelpoisuusvaatimukset. Halusimme tämän välittyvän sivustoltakin. Muotoilemamme iskulause ”Täydellinen käyttöön” kuultaa läpi sivuston visuaalisesta tyylistä ja puhuttelutavasta.

Määrittelimme, miltä digitaalinen myyntiputki näyttää alusta loppuun. Joka vaiheessa tavoite on saada mahdollisimman moni potentiaalinen asiakas jatkamaan eteenpäin. 

Meitä inspiroi autoteollisuutta hallitsevien brändien taito osallistaa sivulla kävijät konfiguraatiotyökaluilla. Käyttäjät voivat näperrellä, klikkailla ja muutella tuotekombinaatioita huomaamattaan.

Tavoitteena on saada potentiaalinen asiakas ostamaan vene. Mitä enemmän hän tekee valintoja sivustolla, sitä lähempänä myyntitapahtumaa ollaan. Lisäksi jokainen potentiaalisen asiakkaan tekemä valinta kertoo, mistä tämä on kiinnostunut. 

Sivuston selailun sivutuotteena syntyvän konfiguraation tavoitteena on saada potentiaalinen asiakas ryhtymään tilausprosessiin. Mitä enemmän hän tekee valintoja sivustolla, sitä lähempänä myyntitapahtumaa ollaan. Lisäksi jokainen potentiaalisen asiakkaan tekemä valinta kertoo, mistä tämä on kiinnostunut. Näin saamme tarkempaa profiilidataa markkinoinnin uudelleenkohdentamista ja automaatiota varten.  

Lopuksi oli vielä siloitettava tie Busterin omalta digitaaliselta alustalta jälleenmyyjän liikkeeseen.

 

Lopputulos

Täydellisen sujuva käyttökokemus

Sivuston suunnittelu ja kehitystyö etenivät rinnakkain. Jos huomasimme, ettei jokin sivustolla toiminut parhaalla mahdollisella tavalla, toistimme saman työvaiheen. Iso osa urakasta meni veneiden konfiguraatiotyökalun hiomiseen.

Tuotimme myös sivustolle uutta sisältöä, editoimme videoita sekä koordinoimme kieliversioiden kääntämistä. Olemassaolevan sisällön päälle suunnittelimme Kohokohdat-osion esittelemään Buster-veneiden parhaita ominaisuuksia.

Näin syntyi neljänä eri maaversiona toimiva sivusto ja yhteinen alusta Busterin tuotelanseerauksia varten. Oman Buster-veneen konfigurointi tehtiin käyttäjille mahdollisimman helpoksi: he näkevät, miten jokainen tehty valinta vaikuttaa veneen arvioituun hintaan. Toiveveneen voi joko tallentaa myöhempää varten tai lähettää lähimmälle jälleenmyyjälle tarjouspyyntönä. Konfiguraatiotyökalu toimii myös yksinkertaisena tuotesivuna silloin, kun hinta ei ole tiedossa kyseisellä markkinalla.

Keräämme edelleen dataa analytiikkaa, markkinoinnin automaatiota ja sivuston jatkokehittämistä varten. Tutustu sivustoon osoitteessa Buster.fi

Haluatko kuulla lisää projektista? Ota yhteyttä tuoteomistajaan.

Mikael Koskimaa

CEO

mikael.koskimaa@sangre.fi
+358 50 371 9516