Kamupak screen mock-up

Kamupak

Proof of Concept kertakäyttöpakkausten korvaavalle innovaatiolle

Scroll down icon
Mitä teimme

Digitaalinen palvelumuotoilu, Proof of Concept, Mobiiliverkkosivusto

Kamupak on suomalainen startup joka haluaa tehdä osansa globaalin muovi- ja kertakäyttöpakkausjäteongelman ratkaisemisessa. Kiertotalouteen perustuva Kamupak-palvelukokonaisuus huolehtii takeaway-ruuan pakkaustarpeista kiertävän, uudelleenkäytettävän pakkauksen ja siihen liittyvän palvelun avulla. Startup tarvitsi apua ideansa testaamiseen käyttäjillä. Autoimme rakentamalla digitaalisen Proof of Conceptin pilottia varten innovaatioseteliprojektissa.

Uudenlainen palvelukonsepti kertakäyttöpakkausjätteen vähentämiseen

Varhaisen vaiheen start-upilla oli innovatiivinen idea. Yritys aikoi lanseerata markkinoille aivan uudenlaisen, kokonaisvaltaisen palvelun. Yrityksen Kamupak-konsepti yhdistää fyysisen pakkauksen, logistiikan, pesupalvelun, panttijärjestelmän ja digitaalisen palvelun yhdeksi palvelukokemukseksi tavoitteenaan vähentää takeaway-ruokailusta syntyvää kertakäyttöpakkausjätettä. 

Projektin alussa konseptiin liittyi vielä paljon avoimia kysymyksiä: Miten loppukäyttäjät suhtautuisivat uudenlaiseen palvelukonseptiin? Miten palvelu toimisi kokonaisuutena? Miten sen käyttö tehtäisiin mahdollisimman helpoksi? 

Startup lähestyi meitä jotta auttaisimme digitaalisen palvelun suunnittelussa ja toteutuksessa. Meidän tuli validoida ajatellun palvelumallin toteutuskelpoisuus loppukäyttäjien ja yritysten näkökulmasta ja mikäli käyttäjät olisivat kiinnostuneita käyttämään digitaalista palvelua. Ideaa oli päästävä testaamaan oikeilla käyttäjillä.

Kevyellä projektilla maksimaalinen vaikutus

Kamupak oli saanut Business Finlandilta innovaatiosetelin, jonka mukaan projekti mitoitettiin. Kävimme asiakkaamme kanssa useita keskusteluja, joissa perehdyimme ideaan ja mietimme yhdessä, miten voisimme parhaiten auttaa tässä ensimmäisessä vaiheessa: mitkä olisivat ne keinot, joilla saataisiin projektin vaikutus mahdollisimman isoksi.

Innovaatioseteliprojekteissa olennaista on keskittyä siihen, mitä sellaista me voimme tehdä kevyesti, joka auttaa startupia etenemään seuraavaan vaiheeseen. Startupin perustajien tehtävää helpottaa se, että he voivat keskustella kumppanin kanssa joka ymmärtää mitä erilaisten teknisten ratkaisujen toteutukseen menee ja minkälaisia keinoja on käytössä.

POC eli Proof of Concept on vielä kaukana valmiista tuotteesta, mutta se on äärimmäisen hyödyllinen silloin kun konseptia halutaan testata varhaisessa vaiheessa, ennen kun investoidaan tuotteen tai palvelun rakentamiseen. POCn tekeminen voi olla todella kevyt projekti, kun se suunnitellaan huolella.

Löydös

Nopeus ja helppokäyttöisyys ovat olennaisimmat palvelun suunnittelua ohjaavat tekijät.

Idean validointi POCn avulla

Otimme yhteiseksi tavoitteeksemme toteuttaa Proof of Concept -palvelun Kamupakin pilottiprojektia varten. Mietimme yhdessä asiakkaamme kanssa, miten pilotti kannattaisi kokonaisuudessaan toteuttaa. Budjetin rajallisuuden vuoksi oli tärkeää rajata pilotti ja POC huolellisesti yhteen use caseen ja käyttäjäpolun vaiheeseen.

Toteuttamamme POC oli pilotissa käytettävä mobiilisivusto, jolla konseptia voitiin testata oikeilla käyttäjillä. Palvelun avulla testikäyttäjät voisivat skannata takeaway-pakkauksen QR-koodin tai manuaalisesti syöttää koodin mobiilisivustolle, jossa he löytäisivät lisää tietoa tilaamastaan tuotteesta ja Kamupak-pilotista ja voisivat myös täyttää palvelua koskevan kyselyn. Toteutimme palvelun asiakkaan toimittamien visuaalisten leiskojen mukaisesti. Isoin työ tehtiin kuitenkin palvelumuotoiluvaiheessa – toteutus oli lopulta vain pieni osa projektia.

Mobiilisivustolla kerättiin tärkeää analytiikkaa alustan käytöstä: kuinka moni pilottiprojektin käyttäjistä ylipäätään päätyi käyttämään digitaalista palvelua ja miten he sitä käyttivät. Lisäksi asiakkaamme keräsi haastattelujen avulla palautetta digitaaliseen palveluun ja fyysiseen tuotteeseen liittyvistä kokemuksista ja mielikuvista.

Tulokset

Kun työskentelemme alkuvaiheen startupin kanssa, tavoite on ennen kaikkea tuottaa tuloksia, joiden avulla asiakkaamme liiketoiminta voi saada jatkoa. Kamupakia onnistunut pilotti auttoi idean validoimisessa, palvelukonseptin muotoilussa ja loppukäyttäjien ymmärtämisessä. Lisäksi pilotilla oli olennainen rooli Kamupak B2B -verkoston rakentamisessa ja rahoituksen saamisessa seuraavaan vaiheeseen.

Onnistuneen innovaatioseteliprojektin jälkeen Kamupak jatkaa palvelun kehittämistä Business Finlandin Tempo-rahoituksella. 

"Sangren kanssa työskentely oli helppoa, nopeaa ja kommunikointi vaivatonta. Projektin tuloksena saimme idean ensimmäisen teknologisen puolen validoitua ja testattua, mikä oli todella tärkeää tässä vaiheessa."

- Perustaja Iida Miettinen, Kamupak

Me haluamme tehdä projekteja joilla on vaikutus paitsi asiakkaamme liiketoimintaan, myös ympäröivään maailmaan positiivisella tavalla. Siksi olemme innoissamme saadessamme työskennellä Kamupakin parissa ja auttaa projektia eteenpäin. 

Onko sinulla innovatiivinen liiketoimintaidea joka vie maailmaa eteenpäin? Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella ja keskustellaan siitä, miten me voimme auttaa.

Lue lisää innovaatiosetelistä palvelun sivulla. Jos haluat tietää enemmän siitä, miten Kamupak haki ja sai Innovaatiosetelin, lue siitä blogissamme.

Haluatko kuulla lisää tästä projektista? Ota yhteyttä!

Mikael Koskimaa

CEO

mikael.koskimaa@sangre.fi
+358 50 371 9516

Projekti mielessä?

Jätä yhteydenottopyyntö, ja palaamme sinulle seuraavaan arkipäivään mennessä.

Voit myös soittaa meille numeroon +358 50 371 9516.