Jokerit App

Jokerit App

Fanikunta omaan sovellukseen

Mitä teimme

Digitaalinen palvelumuotoilu, käyttäjäkokemussuunnittelu, käyttöliittymäsuunnittelu, mobiilisovelluskehitys, Java back end, React Native front end, DevOps, Fastlane, Docker, Beacons

Jääkiekkojoukkue Jokerit tunnetaan rohkeana ja mediaa taitavasti hyödyntävänä organisaationa, joka tunnistaa hyvän sisällön ja uskaltaa luoda puheenaiheita. Olemme jo vuosia tehneet yhteistyötä joukkueen kanssa kehittämällä Jokerit.com-verkkosivustoa. Vuonna 2017 Jokerit halusi laajentaa digitaalista läsnäoloaan sovellusmaailmaan ja luoda oman mobiilisovelluksen.

Sosiaalisesta mediasta omaan sovellukseen

Jokereilla on laaja ja uskollinen fanikunta, joka haluaa nähdä suosikkijoukkueensa tuottamaa ja muiden heistä kirjoittamaa sisältöä. Tämän päivän mediakanavien tapaan Jokereiden haasteena on seuraajien tavoittaminen sosiaalisessa mediassa: miten se onnistuu, kun sisällön saaminen heille on tehty entistä vaikeammaksi?

Facebookin jatkuvasti muuttuva algoritmi on vaikeuttanut sisällön levittämistä. Uudistuneessa Facebookissa näkyvyys maksaa rahaa. Jos mainonnasta ei makseta, Jokereiden 100 000 seuraajasta vain 5 000 näkee joukkueen postaukset. Lisäksi Jokerit joutuu kilpailemaan some-käyttäjien huomiosta muiden julkaisijoiden kanssa. Mitä hyötyä on valtavasta seuraajajoukosta, jos viesti ei tavoita heitä?

Minimitavoite: 10 000 sovelluslatausta ensimmäisen vuoden aikana

Tavoitteenamme oli ohjata fanit algoritmien sääntelemästä sosiaalisesta mediasta omalle alustalle. Algoritmit olivat muuttuneet niin dramaattisesti, että Jokerit-mobiilisovelluksen tarpeellisuus oli kaikille selvää.

Lukujen perusteella määritimme mobiilisovellukselle potentiaalisen markkinan. Jos 100 000 Jokereiden Facebook-ryhmän seuraajaa haluaa lukea joukkueen päivityksiä, he hyvin todennäköisesti lataavat sovelluksen. Vaikka vain joka kymmenes lataisi sovelluksen, se tarkoittaa jo 10 000 käyttäjää, jotka näkevät Jokereiden viestit saman tien – eli kaksinkertaista näkyvyyttä Facebookin orgaaniseen näkyvyyteen verrattuna.

Jokerit-mobiilisovellus antaa meille myös enemmän tietoa siitä, millainen sisältö kiinnostaa ja puhuttelee seuraajia. Näin faneille voidaan tarjota jatkossa entistä monipuolisempaa ja mielekkäämpää sisältöä.

 

Kuinka konsepti muotoutui?

Kukaan ei lataa mobiilisovellusta vain ilmoitusten lukemista varten, joten faneille oli tarjottava jotakin uutta. Mobiilisovellukseen oli luotava ominaisuuksia, jotka toisivat joukkueen ja fanien välisen suhteen aivan uudelle tasolle. Jos sisältövirta on jatkuvaa ja kiinnostaa faneja, he käyttävät sovellusta aktiivisesti. 

Palvellakseen joukkueen tosifaneja mobiilisovelluksen uutisvirta koostaa Jokereihin liittyviä sisältöjä eri kanavista. Näin sovellus pitää fanien mielenkiinnon yllä pelipäivien välilläkin.

Lisäksi mobiilisovelluksen on tavoitettava satunnaiset fanit. Tähän panostetaan pelien live-seurannalla, joka houkuttelee lataamaan sovelluksen.

Missä vaiheessa peliä haluamme fanien käyttävän mobiilisovellusta?
Millaista sisältöä näytämme heille missäkin vaiheessa?

Mobiilisovelluksen on myös tehostettava lipunmyyntiä. Pelkillä myynti-ilmoituksilla ja live-tapahtumilla sovelluksen potentiaali jää kuitenkin hyödyntämättä. Siksi vain yksi 10 ilmoituksesta saa liittyä suoraan myyntiin.

Rakensimme Jokerit-mobiilisovelluksen olemassaolevan ylläpitokäyttöliittymän päälle. Näin ylläpitäjät voivat hoitaa joukkueen digitaalista viestintää yhdestä paikasta käsin. Lisäsimme vain muutamia ominaisuuksia ylläpitoon.

Miltä mobiilisovellus sitten näyttää käytännössä?

Uutisvirta

Mobiilisovellus on fanien tärkein Jokerit-alusta - paikka, josta löytyvät kaikki Jokerit-maailmassa tapahtuvat mielenkiintoiset asiat. Fanien mielenkiinto pysyy yllä myös pelien välillä, kun sovellus yhdistää eri lähteiden ja kanavien uutiset uskottavaksi ja relevantiksi sisältövirraksi. Hyviä tarinoita voi myös lainata muualta.

Halusimme mobiilisovelluksen olevan se ensimmäinen paikka, josta fani näkee, mitä Jokereissa ja joukkueen ympärillä tapahtuu – ja mistä muut fanit sekä media puhuvat. Sovelluksesta on mahdollista ohjata käyttäjät myös eteenpäin keskustelufoorumeille.

 

Live-seuranta

Mobiilisovelluksen keskiössä ovat tietysti pelit. Pelin aikana sovellus elää ja hengittää peliä reaaliaikaisen syötteen välityksellä. Kun peli on ohi, se paketoidaan uutisvirtaan… aina seuraavaan peliin asti.

Images of mobile phone with Jokerit app running

Tilastollisesti live-seurantaa käytetään eniten vieraspelien aikana. Mobiilisovelluksessa fanit voivat ottaa osaa pelitapahtumaan live-seurannan kautta sijainnistaan riippumatta.

Lipunmyynti, myynninedistäminen ja myynti-ilmoitukset

Animated gif of Jokerit app screens

Mobiilisovelluksen avulla voidaan myös aktivoida potentiaalisia asiakkaita. Sen ladanneet fanit voivat esimerkiksi saada viime hetken lipputarjouksia suoraan puhelimiinsa. Sovellus voi tuottaa liidejä myös potentiaalisille yhteistyökumppaneille ja sponsoreille.

Two images of mobile phone with Jokerit app screens

 

Haluatko kuulla lisää projektista? Ota yhteyttä tuoteomistajaan.

Mikael Koskimaa

CEO

mikael.koskimaa@sangre.fi
+358 50 371 9516

Projekti mielessä?

Jätä yhteydenottopyyntö, ja palaamme sinulle kahden arkipäivän kuluessa.

Voit myös lähettää sähköpostia info@sangre.fi tai soittaa meille +358 40 864 7800.

Pakollinen kenttä
Pakollinen kenttä.
Ratkaise Captcha